Lista de rechizite școlare pentru clasa 0 și cum le alegi

Fetita blonda cu ghiozdan scoala

Începerea anului școlar poate fi un moment stresant, indiferent de vârsta copilului. Cu toate acestea, pentru un copil care merge la școală pentru prima dată, emoțiile pot fi și mai intense, având în vedere mediul complet nou ce îl așteaptă. Iar acest lucru este valabil și pentru părinți.

Pe lângă pregătirea emoțională a copilului, odată cu începutul clasei pregătitoare, debutează și o altă etapă pentru cei mici și cei mari – aprovizionarea cu rechizite. 

Află mai multe despre cum să alegi rechizitele pentru școală și vezi ce ar putea să conțină lista de rechizite pentru clasa 0.

  • Pregătirea pentru primul an școlar
  • Rolul rechizitelor în acomodarea cu mediul școlar în clasa 0
  • Necesar rechizite pentru clasa pregătitoare – lista de rechizite pentru clasa zero

Pregătirea pentru primul an școlar

Prima zi de școală aduce multe emoții atât pentru părinți, cât și pentru elevi. Pentru copiii este o tranziție importantă, pe care cei mari trebuie să o pregătească din timp. Și, deși cei mici văd începerea școlii drept o aventură pe care abia așteaptă să o trăiască, poate fi o schimbare stresantă pentru întreaga familie. 

În calitate de părinte, sarcina ta este de a ușura această tranziție pentru cei mici. Pentru a realiza acest lucru, pe lângă suportul emoțional, pregătirea listei de rechizite și a accesoriilor necesare desfășurării programei școlare reprezintă un factor ce poate influența modul în care copilul percepe această schimbare din viața lui.

Iată ce pot face părinții pentru a ajuta copilul să intre în aceasta nouă etapă pregătit și încrezător.

Familiarizarea cu programul școlar

În săptămânile dinaintea începerii școlii, este bine să ajuți copilul să se familiarizeze cu mediul școlar. Acest lucru poate include discuții libere despre rutinele și regulile pe care va trebui să le respecte, precum și planificarea unor vizite în sala de clasă ori pe terenul de sport.

Dacă un frate sau o soră mai mare frecventează deja școala, o conversație despre cum este școala, ce caiete se folosesc la clasa pregătitoare și cum sunt profesorii poate fi extrem de folositoare. Toate acestea îl vor ajuta să înțeleagă la ce să se aștepte. 

Vizite la școală

Ceas si rechizite clasa 0

Familiarizarea cu noile împrejurimi, precum și cunoașterea profesorilor vor oferi copilului siguranța că se va afla într-un mediu familiar și primitor. Vizitați împreună școala, cu ocazia zilei Porților Deschise, astfel încât acesta să se familiarizeze cu mediul, înainte de intrarea în primul an. 

Participă la sesiunile de informare pentru părinți, pentru a putea pune întrebări și a afla care sunt așteptările școlii de la copil. Profită de aceste oportunități pentru a te asigura că îi oferi copilului siguranța necesară acestei etape importante a dezvoltării sale.

Stabilirea unui program de somn

Un somn de bună calitate îl ajută pe copil să se simtă mai liniștit, mai fericit și pregătit pentru școală. Încearcă să îi creezi o rutină de somn consistentă, înainte de începerea școlii. Acest lucru înseamnă ore regulate de somn și de trezire, chiar și în weekend.

Pregătiri practice pentru începerea școlii

Este o idee bună să ai pregătite uniforma, cutiile de prânz, ghiozdanele și articolele de papetărie, cu ceva timp înainte de începerea școlii, și să îl ajuți pe cel mic să exerseze utilizarea lor, înainte de prima zi.

Ținuta din prima zi de școală ar trebui probată înainte, pentru a te asigura că totul i se potrivește. Este o idee bună ca viitorul elev să poarte pantofii câteva zile înainte de începerea școlii și să exerseze încheiatul șireturilor sau prinderea cataramelor.

De asemenea, alți mici pași care îl vor ajuta pe copil să se familiarizeze cu noua etapă pot include pregătirea împreună cu micul învățăcel a ghiozdanului pentru o zi de școală, lipirea etichetelor pe rechizitele și accesoriile pentru școală sau alegerea unei cutii de prânz și a unei sticle de apă, care să aibă un capac ușor de deschis.

Fetita blonda cu tricou albastru si ghiozdan

Rolul rechizitelor în acomodarea cu mediul școlar în clasa 0

Începerea școlii înseamnă, printre altele, că va trebui să te ocupi de achiziționarea produselor de papetărie de pe lista de rechizite. Acestea îl vor ajuta pe cel mic să îndeplinească cerințele specifice programei școlare. 

Este important ca elementele de pe lista de rechizite pusă la dispoziție de învățător să fie bifate pentru ca piticul tău să nu se afle în situația de a nu avea lucrurile de care are nevoie pentru un anumit proiect sau activitate la clasă. O astfel de situație l-ar putea descuraja în procesul de învățare. 

Este posibil ca lista de rechizite să includă și alte articole pentru școală decât cele comune, la care te-ai gândit deja. De aceea, este bine să te documentezi înainte de a merge la cumpărături sau de a plasa o comandă online. În continuare, îți vom prezenta o listă de rechizite pentru clasa 0, care îți poate servi drept ghid în procesul de achiziționare a rechizitelor.

Asigură-te că ai cumpărat și etichete pentru lucrurile și hainele copilului. Acest lucru va fi de mare ajutor, atunci când vine vorba despre cutia de prânz, ghiozdan sau hainele copilului. 

În altă ordine de idei, cumpărarea de rechizite școlare este o modalitate excelentă de a-i oferi copilului tău o lecție de responsabilitate.

În calitate de părinte, ești facilitatorul achizițiilor pentru copilul tău. Însă îi poți oferi copilului o primă experiență de gestionare a banilor, prin responsabilitatea de a-și alege rechizitele școlare. Cumpărarea rechizitelor școlare îi va oferi, cu timpul, o responsabilitate anuală importantă, și anume echiparea pentru munca sa de zi cu zi, în vederea îndeplinirii obiectivelor educaționale. 

Începe cu o discuție despre ce rechizite trebuie pentru clasa pregătitoare și explică-i la ce îl va ajuta fiecare item din listă. Creați împreună o listă care poate include costurile aproximative și rolul respectivului obiect. Apoi, decideți împreună cum să gestionați fondul pentru rechizite. Cu timpul, această experiență îi va oferi oportunitatea de a gestiona singur un anumit fond în fiecare an, pentru achiziționarea rechizitelor.

Un alt motiv pentru care rolul rechizitelor este important se referă la faptul că un start bun în primul an de școală poate avea un impact pozitiv asupra întregii sale educații. Având pregătite rechizitele de care are nevoie pentru școală, copilul va învăța să-și aranjeze lucrurile și să își pregătească penarul astfel încât să fie echipat în permanență. Acest lucru îl va ajuta să devină o persoană organizată.

Elevi in clasa impreuna cu profesorul

Necesar rechizite pentru clasa pregătitoare – lista de rechizite pentru clasa zero

Începerea școlii este un moment cu o încărcătură emoțională puternică pentru cei mici și deopotrivă pentru părinți. În acest context, echiparea micului învățăcel cu tot ce este necesar este, adesea, cel mai bun plan de atac. De aceea, ți-am pregătit o listă orientativă de rechizite pentru clasa 0, tocmai pentru a fi mai pregătit pentru această nouă etapă.

Lista de rechizite pentru clasa pregătitoare poate include de la articole de papetărie și cutii de prânz până la gadgeturi și multe altele, pentru a acoperi nevoile de învățare ale copilului. 

Fie că mergi la cumpărături cu săptămâni în avans sau chiar înainte de începerea școlii, mai jos vei găsi cele mai solicitate rechizite pentru clasa pregătitoare.

Pentru majoritatea copiilor, primul an de școală va consta în multe activități de învățare prin joc. Dezvoltarea academică a copiilor în clasa pregătitoare este conturată în jurul creării abilităților sociale, de comunicare, de limbaj și fizice.

În acest context, achiziționarea obiectelor pe care le va utiliza pe parcursul anului pentru activitățile didactice și creative este un element important al acestui puzzle. În plus, îi va oferi un start bun din punct de vedere academic și îl va ajuta să pășească încrezător și nerăbdător în această etapă atât de importantă din dezvoltarea sa.

Iată un exemplu de listă cu rechizitele pentru clasa 0, pentru ca micul învățăcel să înceapă această nouă etapă cu succes:

  • Caiete matematică;
  • Caiete tip 1 – română;
  • Caiet dictando clasa pregătitoare;
  • Caiete cu foaie velină;
  • Caiete speciale pentru exerciții;
  • Vocabular;
  • Coperți pentru caiete și manuale;
  • Creioane grafit, 
  • Creioane colorate/cerate;
  • Carioci colorate și markere;
  • Radieră;
  • Bloc de desen;
  • Acuarele și guașe;
  • Pensule de diferite dimensiuni;
  • Pahar pentru pensule;
  • Șorț pentru pictură;
  • Etichete pentru cărți și caiete;
  • Penar;
  • Hârtie colorată A4 (culori diferite);
  • Lipici solid;
  • Orar;
  • Foarfecă cu vârf rotunjit;
  • Plastilină diferite culori;
  • Planșetă pentru modelat;
  • Top hârtie A4;
  • Carton color A4;
  • Hârtie glasată;
  • Hârtie creponată;
  • Perforator;
  • Suport pentru instrumentele de scris;
  • Stilou special pentru învățarea scrisului;
  • Rezerve sau cerneală pentru stilou;
  • Pic corector pentru cerneală;
  • Riglă;
  • Pixuri;
  • Evidențiatoare;
  • Ascuțitoare;
  • Bibliorafturi.

Materiale pentru activitățile artistice

Primii ani de școală se concentrează destul de mult pe activități tip craft și de stimulare a creativității. Astfel, lista de rechizite pentru grădiniță ar putea să semene cu lista de rechizite și materiale pentru clasa pregătitoare.

Dacă nu ai deja un set de accesorii specifice acasă, ia în considerare opțiunea de a cumpăra unul, astfel încât copilul să aibă ocazia de a exersa acasă pictatul, decuparea și alte activități creative.

Creioane colorate

Creioanele de colorat sunt o modalitate excelentă de a încuraja creativitatea copiilor. Încă de la grădiniță, copiii au ocazia să experimenteze acest mod de a-și dezvolta imaginația. 

În sortimentul nostru vei găsi o gamă variată de creioane colorate la set, pentru a-i oferi copilului libertatea de a da viață și culoare imaginației sale.

Limitările sunt aproape inexistente, atunci când utilizează creioanele colorate în nuanțe, forme și mărimi diferite – tot ce ar avea nevoie un tânăr artist. Creioanele triunghiulare sau jumbo pot fi mai ușor de ținut în mână. Optează pentru un set de 8, 16 sau 24 de creioane în culori standard, pe care să le utilizeze la proiectele de creație.

Ghiozdanul

Cel mai important item de pe lista de rechizite școlare este ghiozdanul; de altfel, probabil că este și cel mai voluminos item și cel mai atractiv dintre rechizite. 

Confortul este unul dintre cei mai importanți factori de care trebuie să ții cont, atunci când alegi un ghiozdan pentru școală. Alege un ghiozdan cu bretele largi și căptușite și cu partea din spate căptușită. Asigură-te că nu este prea greu, atunci când este gol, și că nu este prea mic, ceea ce poate provoca, de asemenea, disconfort.

Înainte de a decide asupra unui ghiozdan, ar trebui să acorzi atenție următoarelor aspecte:

  • materialul;
  • căptușeala,
  • dimensiunea;
  • curelele.

Materialele sintetice, precum nailonul și poliesterul, sunt potrivite, deoarece sunt rezistente la apă și uzură. Dacă alegi un ghiozdan clasic, verifică dacă este căptușit, testează fermoarele de câteva ori, pentru a te asigura că sunt rezistente, că se închid ușor și că nu se prind de țesătură. De asemenea, închiderea tip velcro este practică, însă nu rezistă la fel de bine în timp. Verifică, de asemenea, dacă ghiozdanul are elemente reflectorizante, care ar putea fi utile în diminețile de iarnă.

Optează pentru un ghiozdan cu mai multe compartimente, inclusiv un compartiment principal, un buzunar frontal și buzunare laterale. Acest lucru îl va ajuta pe cel mic să rămână organizat și îi va fi mai ușor să găsească rapid ceea ce are nevoie.

Deși funcționalitatea este cel mai important factor, atunci când cumperi un ghiozdan, stilul și preferințele copilului sunt, de asemenea, importante. Ține cont de faptul că va purta ghiozdanul în fiecare zi, așa că este esențial să alegeți împreună unul care îi place și care îl face să se simtă încrezător și confortabil.

Consultă selecția noastră largă de ghiozdane de calitate, funcționale și trendy. Poți cumpăra cu încredere, știind că vei găsi produse concepute pentru a rezista, livrate în cel mai scurt timp. În plus, poți avea încredere că micuții vor fi încântați să-și arate noul lor rucsac tuturor prietenilor.

Penarul

Școlarii au nevoie de o varietate de instrumente de scris, de la creioane și pixuri la markere și stilouri. Un penar găzduiește aceste elemente esențiale, plus altele, cum ar fi radiera, riglele și chiar calculatoarele mici. Acest lucru înseamnă că elevii pot avea toate instrumentele lor într-un singur loc, reducând astfel probabilitatea ca articolele să fie pierdute sau uitate.

Totodată, un penar bine echipat poate încuraja abilitățile de organizare ale copilului. Având mai mult spațiu pentru a depozita articolele, elevii își pot aranja rechizitele într-un mod care are sens pentru ei.  

Această organizare se poate traduce în obiceiuri mai bune în general, deoarece copiii învață importanța păstrării ordinii în lucrurile lor.

Alege modelul de penar care va contribui la prelungirea duratei de viață a instrumentelor de scris pe care le utilizează copilul.

Stiloul

În ziua de astăzi, copiii obișnuiți cu gadgeturile au nevoie de ceva care să-i inspire, pentru a găsi plăcere în scrisul de mână. Un stilou nou poate fi o soluție excelentă pentru ceea ce scriu copiii în clasă.

Scrisul de mână, în special în primii ani de viață, joacă un rol crucial în dezvoltarea cognitivă. Ajută la învățarea literelor și a formelor, îmbunătățește compoziția și exprimarea ideilor și poate chiar stimula dezvoltarea motricității fine. Astfel, deși trăim într-o lume dominată de tastaturi și ecrane tactile, abilitatea de a scrie de mână rămâne importantă pentru dezvoltarea copilului.

Vezi cele mai noi modele de stilouri și alege unul cu design inedit, pentru a-l determina pe copil să-și dorească să scrie de mână. 

Având totul pregătit pentru școală, copilul va resimți mai puține emoții și va fi nerăbdător să utilizeze rechizitele și accesoriile noi și interesante, pe care le-ați achiziționat împreună.
Surse foto: freepik, freepik, freepik, pexels

Comunicarea asertivă în mediul de afaceri: ce este, tehnici, beneficii

Barbat stand in picioare si explicand colegilor

Comunicăm în moduri diferite, însă este esențial să înțelegem de ce a trage concluzii pripite, a fi extrem de combativi într-o discuție sau a fi confuzi în exprimare nu ne ajută să gestionăm eficient diferite situații, mai mult sau mai puțin conflictuale, mai ales în mediul de business.

În acest context, comunicarea asertivă ne permite să înțelegem lucrurile din perspectiva celorlalți și să prevenim conflictele, înainte ca acestea să înceapă. 

În cele ce urmează, vom vorbi despre comunicarea asertivă și avantajele utilizării ei la locul de muncă, precum și despre tehnicile și exercițiile de rol despre comunicarea asertivă pe care le poți pune în practică, pentru a îmbunătăți acest tip de comunicare în rândul angajaților.

  • Ce este comunicarea asertivă
  • De ce este importantă asertivitatea
  • Comportamentul asertiv în business
  • Cum poți îmbunătăți procesul de comunicare asertivă la locul de muncă
  • Principalele tehnici de comunicare asertivă

Ce este comunicarea asertivă

Comunicarea asertivă implică formulări clare și sincere despre convingerile, nevoile și emoțiile tale, reprezentând o variantă de mijloc între comunicarea pasivă și comunicarea agresivă.

Când comunici asertiv, îți susții punctul de vedere atunci când este necesar și o faci cu politețe și considerație, deoarece asertivitatea implică respectul pentru propriile idei, dar și pentru ale celorlalți.

Ce înseamnă să fii asertiv

Asertivitatea poate fi înțeleasă drept un set de comportamente. Printre exemplele de comportament asertiv se numără faptul de a spune „nu”, de a refuza solicitările nerezonabile, de a comunica în mod clar cum te-a făcut să te simți un eveniment sau o situație, de a-ți exprima o opinie sau de a-ți urmări obiectivele personale într-un mod politicos.

De cealaltă parte, incapacitatea de a acționa în propriul interes îți poate impacta situațiile cotidiene și relațiile sociale. Mai mult, nivelurile scăzute de asertivitate sunt asociate cu o satisfacție relațională și o stimă de sine scăzute.

Avantajele comunicării asertive

Asertivitatea include atât comportamente verbale, cât și nonverbale. 

Atunci când utilizează comunicarea verbală asertivă, o persoană este capabilă:

  • să descrie o situație actuală;
  • să exprime ceea ce are nevoie și ceea ce dorește;
  • să ia în considerare în mod explicit perspectiva celeilalte persoane;
  • să își afirme propriile obiective;
  • să ia în considerare compromisuri reciproc acceptabile, care pot duce la o rezolvare a conflictelor.

Comunicarea nonverbală asertivă include:

  • adoptarea unei poziții drepte și încrezătoare;
  • un ton clar și calm al vocii;
  • utilizarea contactului vizual direct, în special atunci când soliciți sau refuzi ceva. 

În comunicarea asertivă, comportamentele de ascultare activă previn ca stilul relațional să devină agresiv. Ascultarea activă include cel puțin feedback-ul, pentru a arăta că cealaltă persoană este ascultată:

  • dând din cap;
  • utilizând verbalizări minime, precum „mm hmm” și „da”;
  • rezumarea și reflectarea a ceea ce a spus cealaltă persoană, fără a o judeca, precum „deci tu simți că”, „ai explicat că…”, „mi-ai spus…”.

Exersând să devii mai asertiv în comunicare, te vei înțelege mai bine pe tine și nevoile tale. În plus, comunicarea asertivă te ajută să îți comunici punctul de vedere mai clar și mai succint. 

Totodată, atunci când comunici asertiv, contribui la reducerea stresului, învățând când să spui „nu” și să nu te ocupi de problemele altora. Acest lucru te va ajuta, de asemenea, să îți reglezi emoțiile, concentrându-te asupra faptelor. 

Asertivitatea merge mână în mână cu organizarea. Așa cum acorzi importanță felului în care sunt aranjate lucrurile pe birou și alegi organizatoare de birou pentru a avea mereu la îndemână ceea ce ai nevoie, așa și tehnicile de comunicare asertivă te ajută să îți pui ideile în ordine, pentru a exprima clar ceea ce vrei. Pentru a îmbina cele două abilități, alege un model de organizator de birou cu funcții și compartimentări multiple, pentru a-ți aminti zilnic cât de important este ca lucrurile și ideile să fie așezate în ordine.

De ce este importantă asertivitatea

Comunicarea asertivă facilitează exprimarea într-o manieră clară și directă, pentru a minimiza conflictul. Acest lucru poate contribui la îmbunătățirea și menținerea relațiilor interpersonale, respectându-ți în același timp limitele.

Comunicarea asertivă poate necesita practică, dar îți permite să-ți menții limitele și să nu ai resentimente față de cei din jur.

Persoanele care știu ce vor folosesc comunicarea asertivă pentru a evita ca alții să profite de ele în viața de zi cu zi, mai ales la serviciu. Ele preiau controlul și pot spune „nu”, ceea ce le face să nu aibă resentimente și să știe că vocea lor merită să fie auzită. 

Persoanele care folosesc comunicarea asertivă au adesea un limbaj de sine și un mod de gândire pozitiv cu privire la ceea ce presupun propriile nevoi. Iar managerii care dețin această abilitate vor reuși să dezvolte relații profesionale bazate pe loialitate și respect, cu membrii echipelor lor.

Managerii de top își aleg parteneri de top pentru fiecare componentă a afacerii. În ce privește birotica și papetăria, colaborarea cu una dintre firmele aflate în top 3 companii de birotica si igiena profesionala din România este o dovadă a respectului pentru businessul lor și pentru angajați.

Comportamentul asertiv în business

Comunicarea asertivă este un instrument care poate fi folosit în toate domeniile vieții. La locul de muncă, aceasta te poate ajuta să-ți susții ideile, să sporești abilitățile de conducere și să păstrezi relațiile profesionale. 

Cu toate acestea, să fii asertiv la locul de muncă poate fi dificil, din mai multe motive. Nesiguranțele noastre, slăbiciunile percepute, motivațiile și obiectivele noastre sunt elemente ce ne pot împiedica să fim asertivi în momentele în care ar trebui să fim.

De aceea, este important să înțelegem că utilizarea comunicării asertive poate reduce stresul la locul de muncă și poate îmbunătăți stima și valoarea de sine. 

În business, persoanele care folosesc comunicarea asertivă sunt adesea considerate lideri de succes și îi inspiră pe ceilalți, deoarece își susțin convingerile și sunt deschise la a învăța din greșelile lor. Comunicarea asertivă în business ajută la stabilirea limitelor noastre fizice, mentale și emoționale. Comunicarea asertivă permite, de asemenea, acceptarea și oferirea de feedback în mod constructiv.

Semnele că un comunicator este asertiv includ:

  • Tonul calm al vocii;
  • Expresii faciale relaxate;
  • Limbaj pozitiv;
  • Vorbește clar;
  • Limbajul corpului este unul încrezător;
  • Menține contactul vizual;
  • Este consecvent cu mesajele sale.

Totodată, ca manager, vei dori să creezi contextul potrivit pentru a face loc comunicării asertive și performanței. Confortul la birou este un prim pas pentru a funcționa la capacitate maximă. Solutiile ergonomice permit angajaților să-și desfășoare activitatea într-un mediu decent, sigur pentru sănătatea lor și în care se vor simți stimulați să-și comunice ideile și dorințele într-un mod asertiv.

grup de colegi discutand relaxat la birou

Cum poți îmbunătăți procesul de comunicare asertivă la locul de muncă

Pentru a comunica asertiv în mediul de business, este important să îți faci cunoscute dorințele și așteptările în mod clar și politicos. Atunci când nu ceri ceea ce îți dorești, îți negi propria importanță.

În primul rând, modalitățile indirecte de a comunica și a cere ceea ce dorești s-ar putea să nu fie înțelese. În al doilea rând, cererea ta are mai multe șanse de a fi înțeleasă atunci când folosești un limbaj corporal asertiv.

Să ceri ceea ce vrei este o abilitate care poate fi învățată și care poate deveni un obicei cu multe recompense plăcute, dacă lucrezi la îmbunătățirea acestei abilități.

Îți poți îmbunătăți comunicarea asertivă prin:

  • Ascultarea activă: reflectarea (parafrazarea) către cealaltă persoană atât a cuvintelor, cât și a sentimentelor exprimate de aceasta;
  • Identificarea poziției tale în raport cu o situație: enunțarea gândurilor și sentimentelor cu privire la situația respectivă;
  • Explorarea unei soluții alternative: realizarea unui brainstorming cu privire la alte posibilități;
  • Evaluarea argumentelor pro și contra și clasificarea soluțiilor posibile;
  • Formularea unor cereri simple.

Totodată, este important să înveți să spui nu în situațiile pe care nu le consideri rezonabile. Deși la locul de muncă poate fi mai dificil să faci asta, mai ales când solicitarea vine din partea unui manager, ai dreptul să spui NU. 

Iată de ce trebuie să ții cont atunci când refuzi o solicitare:

  • Îți negi propria importanță atunci când spui da, deși vrei să spui nu;
  • A spune NU nu implică faptul că respingi o altă persoană, pur și simplu refuzi o solicitare;
  • Atunci când spui nu, este important să fii direct, concis și la obiect;
  • Dacă vrei să spui cu adevărat nu, nu te lăsa influențat de rugăminți, implorări, complimente sau alte forme de manipulare;
  • Poți oferi motive pentru refuzul tău, dar nu te lăsa dus de val aducând numeroase scuze;
  • O simplă scuză este adecvată; scuzele excesive pot fi ofensatoare;
  • Demonstrează un limbaj corporal asertiv;
  • Principii de bază de urmat în răspunsuri: concizie, claritate, fermitate și onestitate.

Pentru a-ți îmbunătăți comunicarea asertivă, consultă și pune în practică, la momentul potrivit, următoarele modalități asertive de a spune „nu”:

  • Începe răspunsul cu cuvântul „NU”, astfel încât să nu fie ambiguu;
  • Asigură-te că răspunsul este scurt și la obiect;
  • Nu oferi explicații lungi;
  • Fii sincer, direct și ferm;
  • Nu spune: „Îmi pare rău, dar…”.

Dacă ți se pare dificil să pui în aplicare aceste sugestii, începe prin a urma câțiva pași pentru a învăța să spui „NU” atunci când ai de-a face cu o cerere pe care nu poți sau nu vrei să o onorezi:

  1. Întreabă-te: „Este cererea rezonabilă?”. Faptul că eziți, te simți încolțit și nervos sau încordat sunt toate indicii că vrei să spui NU sau că ai nevoie de mai multe informații înainte de a decide să răspunzi.
  2. Afirmă-ți dreptul de a cere mai multe informații și clarificări înainte de a răspunde.
  3. Odată ce ai înțeles cererea și ai decis că nu dorești să o onorezi, spune NU cu fermitate și calm.
  4. Învață să spui NU fără să începi cu: „Îmi pare rău, dar…”.

Principalele tehnici de comunicare asertivă

Probabil că ai întâlnit persoane asertive care sunt capabile să gestioneze situațiile dificile cu calm și profesionalism, deviind furia și frustrarea celorlalți cu diplomație și încredere.

Acest nivel de asertivitate ajută la obținerea de rezultate, la rezolvarea problemelor și la construirea unor relații bune cu ceilalți, în business și nu numai. Este o abilitate utilă, pe care ar trebui să ne propunem cu toții să o dezvoltăm.

Iată câteva tehnici de comunicare asertivă de care să ții cont în conversațiile cu managerii, colegii de birou și alte persoane:

  • Tehnica Broken Record – Fii perseverent și continuă să spui ceea ce îți dorești la nesfârșit fără a te enerva, sau a ridica tonul. Rămâi la punctul tău de vedere.
  • Tehnica Informațiilor gratuite – Învață să-l asculți pe celălalt și să dai curs informațiilor gratuite pe care oamenii le oferă despre ei înșiși. Aceste informații gratuite îți pot oferi avantaje în discuții.
  • Tehnica Dezvăluirii de sine – Dezvăluie, în mod asertiv, informații despre tine – cum gândești, simți și reacționezi la informațiile furnizate de cealaltă persoană. Acest lucru îi oferă celeilalte persoane informații despre tine.
  • Tehnica Non-combativă – Abilitatea de adaptare asertivă este tratarea criticilor. Nu nega nicio critică și nu contraataca cu critici proprii:
  • fii de acord cu adevărul – găsește o afirmație în critică care este adevărată și fii de acord cu acea afirmație;
  • fii de acord cu șansele, adică cu orice posibil adevăr din afirmația critică;
  • fii de acord cu adevărul general dintr-o afirmație logică, cum ar fi: „Acest lucru are sens”;
  • afirmarea negativă, prin acceptarea asertivă a acelor lucruri care sunt negative despre tine;
  • compromis realizabil – dacă respectul de sine nu este în discuție, oferă un compromis realizabil.

Cum îți poți îmbunătăți comunicarea asertivă și cum să o susții în rândul angajaților

Comunicarea asertivă te poate ajuta să obții ceea ce dorești, fără a intimida sau ignora oamenii. Te poate ajuta chiar să economisești timp, deoarece vei reduce numărul de conversații și de reply-uri la e-mailuri, comunicând direct de prima dată.

Iată 9 sfaturi pentru a deveni un comunicator mai asertiv în business:

  1. Folosește pronumele personal

Folosirea pronumelui personal „Eu” în afirmații este o modalitate de a diminua tensiunea și de a face cunoscute celeilalte persoane convingerile și sentimentele tale într-un mod politicos: „Mă simt……când ….. pentru că……”.

Acest lucru permite ca respectiva conversație să se limiteze la lucrurile pe care le poți controla și la modul în care acțiunile te-au afectat.

  1. Fii conștient de limbajul corpului 

Limbajul corpului transmite lumii informații despre cum te simți, iar indivizii pot sesiza imediat aceste mesaje atunci când se apropie de tine, uneori mai rapid decât îți poți imagina. 

Pentru a fi asertiv, vei dori să ai o postură corectă, înaltă și încrezătoare, dar relaxată, cu brațele deschise.

  1. Fii direct

Exprimă-ți nevoile și limitează-te la fapte. Comunicatorii asertivi sunt direcți, dar asta nu înseamnă că trebuie să fii sec sau brutal în exprimare. 

Concentrează-te pe problema în cauză, fără a adăuga cuvinte sau informații de umplutură inutile. Acest lucru te ajută să îți exprimi punctul de vedere rapid și fără confuzii.

  1. Fii consecvent

Dacă ești asertiv doar uneori, nu vei impune respect, iar oamenii s-ar putea să nu te ia în serios. 

Consecvența este cheia pentru a câștiga încrederea celorlalte persoane cu care interacționezi la locul de muncă. Poți fi sigur de rezultate dacă practici în mod constant comunicarea asertivă, colegii și managerii vor ști la ce să se aștepte de la tine, iar tu vei fi clar cu așteptările și limitele tale.

  1. Menține contactul vizual

Menținerea contactului vizual este o parte a limbajului corporal, dar este și o componentă cheie a comunicării asertive.

A avea un contact vizual direct te ajută să menții controlul și să transmiți încredere. De asemenea, arată că ești atent.

  1. Cunoaște-ți limitele

Limitele ne protejează energia și ne împiedică să ne asumăm prea multe lucruri. Limitele sunt esențiale pentru bunăstarea noastră, iar comunicarea asertivă ne permite să ne păstrăm sănătatea emoțională și fizică. 

Respectarea limitelor poate fi dificilă, dar a spune „nu” este la fel de important precum a spune „da”. Folosirea asertivității ne păstrează limitele intacte și le arată celorlalți că știm ce este mai bine pentru noi înșine.

  1. Practică ascultarea activă

A fi asertiv nu înseamnă să ignori punctul de vedere al celeilalte persoane. Comunicarea asertivă pune preț pe respect și pe o minte deschisă, pentru a asculta perspectiva celeilalte persoane.

Ascultarea activă presupune să nu întrerupi, să nu tragi concluzii pripite și să fii prezent în conversația în cauză.

  1. Fii apreciativ

Asertivitatea în comunicare nu este egală cu îndreptățirea de sine sau cu faptul că ai doar tu dreptate.

Ascultă ce are de spus cealaltă persoană, fii recunoscător și cere-ți scuze atunci când este necesar. Fii deschis la ceea ce are de spus și acționează cu respect, pentru a te deosebi drept o persoană asertivă, nu agresivă.

  1. Evită limbajul extrem precum utilizarea termenilor „întotdeauna” sau „niciodată”.

Ca manager, îți dorești angajați productivi, loiali și bine pregătiți pentru a face față situațiilor pe care le întâmpină la serviciu. Fii primul care le oferă un exemplu pozitiv și organizează o activitate de grup în cadrul căreia să le vorbești despre importanța comunicării asertive. Iar pentru a lua lucrurile în serios, pregătește un setup formal amplasând o tabla magnetica, care te va ajuta să expui ideile principale și îți va fi utilă în exercițiile de grup.

Exemple de comunicare asertivă prin jocuri de rol

Pentru a îmbunătăți comunicarea asertivă la locul de muncă, poți apela la câteva jocuri de rol.  Puteți forma echipe și, pornind de la o situație conflictuală, membrii fiecărei echipe vor exersa detensionarea acesteia comunicând asertiv.

În exercițiile de comunicarea asertivă la birou puteți utiliza următoarele exemple de propoziții asertive:

  • Cred că sarcina ar trebui rezolvată în acest fel pentru că…”;
  • „Poate că sunt prea sensibil, dar poți să nu folosești acel cuvânt?”;
  • „Sunt dezamăgit de modul în care a fost tratată această sarcină și propun să vedem cum putem remedia situația.”;
  • „Oricât de mult mi-ar plăcea să te ajut, din păcate, am mult de lucru astăzi. Sper, totuși, că vei reuși să găsești pe altcineva.”;
  • „Mi-aș fi dorit să-mi fi spus acest lucru când ai aflat prima dată, astfel încât să putem discuta imediat despre situația creată.”;
  • „Nu sunt de acord cu asta. Eu văd lucrurile în felul următor…”;
  • „Mulțumesc că te-ai gândit la mine, dar de data asta voi spune nu.”;
  • „Din păcate, nu mai pot prelua alte sarcini în acest moment.”;
  • „Te rog să nu pleci de lângă mine în timp ce purtăm o conversație.”;
  • „Îți respect părerea, dar hai să acceptăm să nu fim de acord.”;
  • „Mi-am crescut vânzările cu 10% și cred că merit o mărire de salariu.”;
  • „Știu că nu ai vrut să spui asta, dar mă simt ofensată de comentariul tău.”;
  • „Data viitoare, aș aprecia dacă ai veni la timp.”.

Comunicarea asertivă poate părea descurajantă la început, dar este necesar să-ți susții punctul de vedere și să menții limite adecvate. Merită să faci pașii necesari pentru a exersa să devii un comunicator mai asertiv, deoarece poate duce la o mai bună stimă de sine, la îmbunătățirea relațiilor, la mai puțină anxietate și la mai puține conflicte.

Surse foto: shutterstock.com, shutterstock.com.

Stilouri pentru copii

Cele mai bune stilouri pentru copii: cum alegi stiloul pentru începători

Alegerea unui stilou potrivit este esențială pentru cursivitatea și forma scrisului, iar când vine vorba despre începători în mânuirea sa, lucrurile devin și mai importante. În acest articol vei descoperi de ce alegerea la întâmplare a unui stilou nu este o idee bună, care sunt criteriile obiective de selecție a unui asemenea produs și ce condiții trebuie să îndeplinească un stilou pentru începători. 

Continuă să citești
spatiu de lucru

Spațiul de lucru pentru angajați: cum îl amenajezi pentru a crește eficiența?

Dacă vrei ca afacerea ta să meargă bine și să se dezvolte în timp, nu este de ajuns ca angajații să vină zilnic la muncă și să își îndeplinească sarcinile, așteptând în același timp sfârșitul programului. Poate că lucrurile vor merge bine o vreme, însă nu se poate vorbi despre eficiență și productivitate sporită, ci despre o rutină care va duce mai devreme sau mai târziu la o plafonare.

Continuă să citești
munca in echipa

Munca în echipă: cum să construiești o afacere de succes

Chiar dacă ideea de afacere îți aparține și ai gândit singur planul acesteia, pentru a avea succes îți trebuie o echipă puternică. Poate că nu este ușor să găsești oamenii potriviți, dar cu siguranță este important modul în care le transmiți idealurile, îi stimulezi și îi faci să lucreze împreună pentru a atinge obiectivele propuse.

Continuă să citești
Birou directorial

Amenajare birou directorial: 5 idei inspiraționale și elemente de adaugat

Biroul directorial este, de regulă, corelat cu imaginea companiei, de aceea este foarte important modul în care este decorat. În funcție de stilul de amenajare birou directorial pe care îl alegi, detaliile contribuie la comunicarea unor valori ale firmei și, dincolo de acest aspect, trebuie să îmbine utilitatea cu nivelul de confort.

Continuă să citești
birou modern

Birou modern: idei de amenajare simple și practice

Fie că este vorba despre biroul de acasă sau despre cel de la serviciu, un concept modern și amenajat corespunzător poate crește productivitatea, poate îmbunătăți starea de spirit, poate contribui la cultivarea spiritului de echipă și poate aduce multe alte beneficii. În acest articol poți descoperi câteva idei de amenajare simple, ușor de pus în practică, pentru un spațiu de lucru modern și atractiv.

Continuă să citești
Sedinta

Cum te ajută materialele promoționale în creșterea afacerii

Indiferent de domeniul de activitate, orice firmă are nevoie de vizibilitate pentru ca oferta sa de produse sau servicii să devină cunoscută pentru cât mai mulți potențiali clienți. Această vizibilitate se poate obține pe mai multe căi, iar materialele promoționale constituie una din cele mai eficiente metode.
Cu toate că promovarea online a luat avânt în ultimii ani, materialele promoționale prezintă avantajul de a avea și o anumită utilitate oferind astfel mai multă satisfacție celor care le primesc și atrăgând atenția într-o mai mare măsură asupra afacerii pe care o promovezi.
Pentru a înțelege mai bine importanța materialelor promoționale, îți prezentăm în cele ce urmează principalele moduri în care acestea te pot ajuta să îți dezvolți afacerea.

Continuă să citești